האמנם תומכי תמימים השתנתה בתקופה שלנו?

לפנינו טעימה איכותית מהתוועדות כ’ מר חשון יום הולדת הרבי שלום דובער (הרש”ב) מייסד ישיבות חב”ד תומכי תמימים.

עם הרב זושא אלפרוביץ – משפיע ראשי בישיבה גדולה.

על מי אמר הרבי הרש”ב הוא החליק מבין אצבעותי ? ● האמנם הכוח של תומכי תמימים משפיע גם בקריאת עיתון?  ● האם לחיות עם הקב”ה כמו שכן זה טוב? ●  סוד החינוך בישיבה שמשפיע שנים רבות אחר כך? ● ההבדל בין שמירת העיניים לבין יראת שמים ● וגם מה התשובה לשואלים “מה יצא לי מזה“? 

חלק ראשון 2

לצפייה בחלק השני לחץ כאן

הרבי אמר לר’ ניסן נמנוב (רב ומשפיע בישיבות תומכי תמימים ברוסיה ובצרפת) שבתומכי תמימים היו בכללות 3 תקופות, הראשונה, בליובאויטש , השניה בזמן הרבי הקודם ברוסיה, שאז היו צריכים את מסירות הנפש, והשלישית בתקופה שלנו היום. כפי שהרבי תיאר את זה אז, שצריך לפעול אצל בחור בתומכי תמימים, שכאשר הוא מסתכל בעיתון שלא יסתכל במקומות האסורים.

בזמן שתומכי תמימים הייתה בליובאוויטש, זה היה התנתקות מהעולם, והיה גם אז העלם והסתר גדול, עם התנועה החזקה של הציונות, שהרבה צעירים נפלו בגללה וירדו מהדרך. היו צריכים הרבה כוחות להיות בתומכי תמימים ועם הרבה כוחות להתגבר, והיו תלמידים שאכן סולקו מהישיבה, תפסו אצלם ספרים לא רצויים וחששו מאוד. וכל העניין של תומכי תמימים בתקופה הזאת להלך נגד הזרם, הן הפנים חרדי והן מהחיצונים, מאלו שירדו מהדרך ורצו ללכת עם ציונות.

תקופה שניה עם כל המסירות נפש מהרבי הריי”צ כידוע, הן ברוסיה והן באמריקה אחר כך. הכל היה מסירות נפש.

בתקופה של הרבי, מציין הרבי, כאשר בחור לוקח עיתון, וזה עצמו כבר משהו לא רצוי, פסול. מה לבחור ולעיתון… אלא שכבר לוקח עיתון, לפחות שלא יכנס למקומות האסורים. כאן נכנסת לתמונה תומכי תמימים והחידוש שעל כל פנים, כשכבר נכנס לעיתון, לפחות שלא יסתכל במקומות האסורים! זה הכוח של התומכי תמימים והחידוש שנותנת. סביר להניח שאם הרבי היה מדבר עם ר’ ניסן היום את הדברים, סביר להניח, שלא על העיתון היו מדברים אלא הרבה יותר מזה…

ולכאורה אנחנו שואלים מה הכוונה, זה תומכי תמימים? שבחור לא יסתכל במקומות האסורים? בשביל זה הוקמה תומכי תמימים? רואים הרבה אנשים שלא למדו בתו”ת וגם הם נמנעים מלהסתכל שם ואצלם יתכן יותר שזה מודגש, שמירת העיניים וכו’. ולאידך זה מה שמבקשים היום מבחור בתומכי תמימים שכאשר הוא יפגש עם מראות אסורות ברחוב, או אם פותח את האינטרנט הוא ימנע מלהסתכל ? בזה הרביים הקדושים משתבחים? בשביל זה הרבי הרש”ב נ”ע ‘התגלגל’ באוהלי הקודש 10 שנים על מנת להקים את תומכי תמימים, שמהו הרווח, שכאשר בחור פותח עיתן, לא יתסכל במקומות האסורים?

אלא זה בוודאי שלא הכוונה שבזה הרבי מסתפק, ולאידך גם כאשר הרבי אומר שכאשר בחור לא מסתכל איפה שלא צריך, גם בזה בא לידי ביטוי החינוך של תומכי תמימים. ויש להבדל מהותי בין אלו שדוגלים בשמירת עיניים, לבין בחור בתומכי תמימים!

מהותה של תו”ת, עבודה אמיתית להקב”ה, שבחור צעיר ידע שיש הקב”ה וצריך להתייחס אליו. והיחס להקב”ה צריך לבוא לידי ביטוי בחיינו, במחשבה, בדיבור ובמעשה. לא מדובר כאן בזה שישמור את עיניו ויהיה קדוש, אלא בעבודת ה’ אמיתית. שבחור צעיר יהיה מודע לכך שיש הקב”ה בעולם!

צריך לחיות עם זה, לא רק כמו שכן טוב, שגר איתי בחצר. שכן שיש לו דין חלוקה והוא לוקח 4 אמות ואני לוקח 4 אמות, ועושים מחיצת הפסקה באמצע, שלא תהיה היזק ראיה או היזק אחר. בסדר, אנחנו שותפים באותו חצר, קצת להקב”ה קצת אלי, אני מסתדר איתו והוא איתי ואנחנו חיים ביחד! לא בשביל זה צריך תו”ת. צריך להקים ישיבה תו”ת בשביל שבחור צעיר ידע שיש כאלו ‘משוגעים’ שסוברים שחוץ מהקב”ה לא קיים כלום! אין עוד מלבדו!

להגיד שמישהו מאיתנו חש אין עוד מלבדו, זה שקר! להגיד שמונח לנו בראש את זה, גם זה שקר! אבל כן אפשר לומר שאנחנו יודעים בוודאות ובהחלטיות גמורה שכך, כך הוא העניין ושאנחנו צריכים להתאים את חיינו בזה. זה תלוי בעבודתנו, בשביל זה אנחנו צריכים לעבוד, ונמצאים בתו”ת כמה שנים בחיינו, בשנים הכי צעירות וטובות בחיינו. כאשר אנו מתבגרים אנחנו מתחילים להבין, במה מדובר כאן כל הסיפור הזה. מה קרה כאן מאיפה הגעתי לכאן, מה אני עושה כאן? למה באתי לעולם, בשביל מה אני חי? מה יש מכל זה, מה יוצא לי מזה?

כמו שאני רגיל לשמוע הרבה פעמים מבחורים, מה יצא לי מכל זה! אני לא יודע מה יצא לך מכל זה, אבל למה אתה לא שואל בכלל, מה יצא לך מזה שאתה חי בעולם? מי קבע שאתה צריך לחיות? מי המציא אותך, מאיפה הגעת, מה זאת אומרת שאתה כאן? מה יצא לך אתה שואל? מה יצא לך מזה שיש לך הרבה כסף , או מקצוע? מי צריך את כל זה?

תומכי תמימים הוקמה כדי שתלמידיה ידעו שיש בעל הבית לבירה זו! שיש הקב”ה בעולם! כהלשון במאמרי ס”ד “שיש אלוקים המחיה ומהווה את העולמות“. כל בני ישראל מאמינים בני מאמינים, אבל הם לא חיים עם זה, ולא מונח אצלם העניין, ולא יודעים מה הכוונה בזה, תו”ת הוקמה שכשבחור צעיר יש לו ניסיון כפי שהרבי אומר, שכבר פתח את העיתון, ולא צריך להגיע היום דווקא לשם, אלא מספיק שיצא לרחוב וכיו”ב שידע, שאין עוד מלבדו! ובזה גופא כמה אופנים, ובכל אופן שזה יפעל עליו, שהוא יהיה נאמן להקב”ה!

על אף שיש לו ניסיון, כמו שכתוב בתניא פרק ל’ כמו ניסיון ממש. בכל אופן יהיה נאמן להקב”ה ויקדים את הקב”ה קודם. בשביל זה הוקמה תו”ת! יש בזה עבודה גדולה. זה לא רק שאחד מצליח לשמור על עיניו, אלא אחד מצליח לשמור על עיניו כתוצאה מכך שזה מה שהקב”ה רוצה. הנקודה של תו”ת הוא לא שמירת עיניים. כמובן.

תו”ת זה אותה תו”ת בכל הזמנים ובכל התקופות. מה זה תו”ת? לחיות עם הקב”ה. עם אותו הקב”ה שחיו בזמן המסירות נפש ברוסיה, ועם אותו הקב”ה שחיו בליובאוויטש שגם אז הוא נסיונות. שמעתי פעם סיפור בשם ר’ שלמה חיים (לא בדקתי את האמינות שלו) שסיפר שהיה בליובאוויטש סיפור עם ניסיון שהיה ביראת השמים של הבחורים ע”י מישהו והרבי הרש”ב נ”ע פעל שהאדם ההוא אבד מן העולם… ובוודאי שגם שם היו נסיונות לפי קני המידה של ליובאויטש, אבל כשם שאז היה צריך לדעת שאין עוד מלבדו גם היום אותו דבר! לא הפשט שבליובאוויטש דאגו שתהיה למדן ומשכיל וחסיד גדול על מה דגלו בליובאויטש שאין אין עוד מלבדו. ומה זה אין עוד מלבדו , שתהיה למדן, משכיל, ירא שמים, וכו’, אבל מה התוכן של כל הדברים האלו אין עוד מלבדו. אבל מה הוא התוכן שהרבי אומר לר’ ניסן שבחור שהול ברחוב או פותח עיתון או דבר אחר היום, ולא נכשל, או בכלל לא פותח שבוודאי יותר טוב. הנקודה היא בגלל שאין עוד מלבדו! זה מה שתו”ת רוצה להעביר שהרביים רצו להעביר עם כל החסידות הע”ב והס”ו והרחבה והעשירות של חסידות, את המילים האלו: אין עוד מלבדו, ואיך אומרם את זה ע”י המאמרים והשיחות וכל הדיבורים האלו שבחור צעיר יכול לבנות את חייו ולחיות עם אין עוד מלבדו! איין פירושו שלא אוכלים או שותים וכו’ אלא פירושו שכל הדברים שלנו מכוונים לכוונה אחת מה רוצה הקב”ה! ולהשתדל לכוון את מעשנו מול הקב”ה יחד איתו.

לפעמים מצליחים יותר או פחות אבל זה העניין והכוונה. בשביל זה אנחנו כאן, לחיות כאן 3 שנים (בישיבה) מהימים הכי טובים בחיים, השנים הצעירות, להחדיר לנו שזה מה שיש בעולם. למרות שיש נפש הבהמית ויצר הרע, הכל ישנו והכל יהיה עד שמשיח יבוא, ועם כל זה, את כל זה אני לוקח לכיוון של הקב”ה, זה מה שרוצים. ולא רק להסתפק במועט הזה, אלא הכוונה שגם מי שנמצא במצב כזה בתחתית המדרגות, ועל מה צריך לפעול עליו, שלא יסתכל במקומות אסורים בעיתון, כאן נכנס הנקודה של תו”ת שנותנת לך הכחות והחיות והאור של אין עוד מלבדו, שנמצא כאן, ובכל מקום, בשבתך בביתך ובלכתך בדרך, ובשכבך, ובקומך. בכל אחד מהצדדים האלו יש ניסיון משלו, כל אחד מאלו מסמל קושי מסויים שאין באחרים, והנקודה היא שבכל אחד מהדברים האלו תזכור תמיד שהקב”ה איתך ביחד! זה שאתה נמצא במקום ובמצב כזה זה עצמו מהקב”ה ולחיות איתו ברגע זה ממש ובמקום הזה. זה הצד השווה של תו”ת בכל המחלקות שלה ובכל המקומות. נקודה השווה בכל זמן ובכל מקום.

לחיים ולברכה!

לצפייה בחלק שני של ההתוועדות לחצו כאן

רוצים להגיב על הכתבה?

הירשמו לניוזלטר שלנו

הישארו מעודכנים כל הזמן!

עוד בחדשות הישיבה

Scroll to Top