מדוע לא הגיב הרבי למכתב?

לכבוד יום הבהיר י”א ניסן יום הולדת הרבי נשיא דורנו. מוגש קטע מהתוועדות בישיבה עם הרב זושא אלפרוביץ, אודות סיפור מדהים על הדאגה הכנה של הרבי, גם שכלפי חוץ נראה שהרבי לא הגיב. ועל הנס הגדול בסוף הטוב של הסיפור.
ובעיקר על המסר החשוב כיצד להמשיך את חיינו היום למרות כל הניסיונות.

 

היה בחור שלמד בישיבה בכפר חב”ד בשנים תשכ”ו-כ”ז קראו לו שמואל רודל ע”ה. באותו זמן שמתרחש הסיפור, היו לו בעיות עם ספקות באמונת ה’ (ח”ו) [גם בעבר היו בחורים עם כל מיני בעיות והפרעות כאלו ואחרות] הוא היה בחור רגיל מן המניין לכאורה. בתחילה הוא ניגש לשוחח על כך עם הרבנים והמשפיעים בישיבה, וזה לא עזר שום דבר! הדבר הפריע לו והוא כתב לרבי על כך. הרבי לא הגיב למכתבו. כך זה נמשך זמן, ועברה כמעט שנה בערך.

פתאום ביום בהיר אחד נכנס לו איזה אור וחיות מלמעלה, חיות אלוקית, והתחיל לקבל חום וחיות בכל עניני אלקות, בלימוד התורה, בקיום המצוות, את הכל הוא מקבל על עצמו. המשפיע בישיבה ר’ שלמה חיים קסלמן שם לב לזה, קרא לו, ואמר לו: שמואל, אני שם לב שחל שינוי אצלך, והוא אומר כן, טוב לי! פתאום טוב לי ואני מאמין, אני מקבל, אני מתחבר,  וכו’ וכו’, והכל בסדר גמור.

ר’ שלמה חיים אמר לו, דבר ראשון תעלה לחדר שלך ותכתוב מכתב לרבי. זה היה באמצע סדר נגלה (גמרא), ור’ שלמה חיים אמר לו אל תחזור עכשיו לזאל (בית המדרש), תעלה לחדר שלך ותכתוב לרבי. בלילה תבוא אליי הביתה.

אכן כך הוא עשה, הוא עלה לחדר שלו וכתב מכתב לרבי, והודיע לרבי על הבשורה הטובה, ובלילה הוא הלך לר’ שלמה חיים הביתה. כשהוא הגיע ר’ שלמה חיים, הוציא ר’ שלמה חיים מהארון שלו צרור מכתבים שקיבל מהרבי, והוא מראה לו שבכל אחד מהמכתבים האלו הרבי שואל אותו מה נשמע עם שמואל בן … (לא זוכר מה היה שם אימו, חיה, אולי) הכהן. כלומר, בכל המכתבים שהרבי כתב לר’ שלמה חיים, הרבי התעניין עליו, הרבי אמנם לא ענה לו שום דבר, אבל הרבי היה כותב כל הזמן לר’ שלמה חיים עליו, בנוגע אליו מה נעשה איתו! עד כאן החלק הזה של הסיפור.

כעבור זמן הוא סיים את לימודיו בכפר חב”ד, אבא שלו ניהל חנות במונטריאול, הוא כבר התבגר ורצה שהבן שלו יכנס איתו ביחד לחנות לעזור לו. הוא היה ביחידות אצל הרבי והציע את ההצעה הזאת לרבי. הרבי הגיב על כך: “האם בשביל זה השתדלו בשביל שמואל הן למעלה והן למטה, כדי שהוא ייכנס אחר כך לביזנס?”

מה הרבי אומר כאן? שהשתדלו עבור שמואל למטה, והשתדלו עבור שמואל למעלה. זה שלשמואל יצאו הספקות באמונה שהיו בראשו, זה מצד ההשתדלות של הרבי עבורו למעלה, מקביל למה שהשתדלו עבורו למטה,  והסיום הוא  – האם זה בגלל שייכנס אחר כך לביזנס, כלומר הרבי לא הסכים לזה (אחר כך היה באיטליה כידוע).

הסיפור המדהים הזה אומר לנו כמה דברים, שיש לרבי קשר עם כל בחור או חסיד. וגם אם זה לא נראה כלפי חוץ, כפי שזה היה במצבו, שהרבי לא הגיב למכתבו. (הרבי לא היה מגיב הרבה פעמים למכתבים שכתבו, לא ידענו למה ולא שאלו למה! גם דברים שכתבו לרבי וגם דברים שהיו יכולים לכתוב ביחידות אצל הרבי, הרבי לא תמיד היה מגיב עליהם.) לא שאלו  את הרבי למה לא הגיב. אין זה אומר מה הרבי עושה עם זה, יש דברים שהרבי פועל בהם דוקא בהעלם, זה לא עניין שאנחנו אמורים להבין בו.

אבל הסיפור מלמד אותנו, שראשית כל, כאשר אנו – כל אחד ואחד, כל מי שכותב לרבי,  המכתב אכן מגיע לרבי! הרבי מקבל את זה והרבי פועל בדרכו הוא. וגם אם הדרך של הרבי לפעול היא בהעלם, וכפי שזה בימינו אלו, אף על פי כן הרבי פועל בדרכו הוא. וכפי שהרבי אמר לאביו של הבחור הנ”ל, שפעלו עבור שמואל למעלה, כל אחד מבין שהפעולה שפועלים למעלה זוהי הפעולה העיקרית, והפעולה שפעלו למטה זה רק עשיית הכלי, בכדי שהפעולה שמלמעלה תעזור. נכון אמנם שצריך להיות גם פעולה למטה, אבל קודם כל יש את הפעולה למעלה. ויותר מזה, שהרבי נותן כוח שהפעולה הזאת שיפעלו למטה תצליח ושיצאו מזה תוצאות חיוביות, תוצאות טובות כפי הרצון של הרבי, לפי הצורך בעניין.

את זה כל אחד ואחד מאיתנו צריך לדעת, ‘הרביים’ הק’ אדמו”רי ונשיאי חב”ד, מחוברים לצאן מרעיתם. הרביים מכירים את צאן מרעיתם. ולא רק שהרביים מכירים את צאן מרעיתם, אלא שצאן מרעיתם מלכתחילה בא מהרביים. כידוע שהרביים בחרו את הנשמות שיהיו בישיבות ‘תומכי תמימים’, אזי לא יעלה על הדעת שהרביים לא מכירים את הנשמות שלומדים בתומכי תמימים, הם הרי בחרו אותם. והם גם בחרו את הזמן ומקום שכל אחד ואחת מהנשמות ילמד בתומכי תמימים, זה ילמד בשנים האלו והאלו וזה ילמד בתקופה הזאת, וזה ילמד בתנאים האלו וזה ילמד במקום זה, כך שלכל אחד יש כתובת, לכל אחד יש זמן, לכל אחד יש דיוק בהשגחה פרטית ומלואה וצריך לדעת שודאי וודאי שהרבי מכיר את כל אחד והרבי חושב על כל אחד והרבי עוזר לכל אחד, הרבי נותן כוחות לכל אחד ואחד!  

לכאורה תשאל, יש העלמות, הסתרים ונסיונות? מתי לא היו העלמות והסתרים? אם לפני כן בחור שלמד בתומכי תמימים בכפר חב”ד, מן הסתם זה היה בשנים תשכ”ו-כ”ז, אבל כאלו דברים זה היה בימי הגילוי בזמן שראו את הרבי! ואף על פי כן היו יכולים להיות דברים גם אז, וכל מיני בעיות מכל מיני סוגים שונים ומשונים. הבעיות לא התחילו מהיום. הרבי עזר והרבי ממשיך לעזור גם היום, אלא מאי? צריך להאמין בזה באמונה פשוטה ולדעת שהרבי איתנו והרבי מכיר את כל אחד ואחד והרבי רוצה בכל אחד ואחד, ומה הרבי רוצה, שנלך בדרכו. ומהי דרכו, דרך החסידות דוקא, לא דרך אחרת. לא מספיק ללכת בדרך התורה והמצוות, אלא דרך התורה המצווה כפי שהיא על פי פנימיות התורה דוקא.

הרבי דיבר בשיחה הידועה, הלא נעימה, של מוצאי פרשת תרומה תשמ”ח, אז הרבי אמר שיתייעצו עם דריי חסידישע רבנים (- שלושה רבנים חסידייים). הרבי לא אמר שיתייעצו עם שלושה רבנים סתם, אלא צריך להיות דוקא רבנים חסידיים כלומר רבנים שקשורים לרבותינו נשיאינו, שלומדים חסידות, שיש להם קשר עם הרבי, שיודעים מה פנימיות התורה אומרת. רב כזה שלא לומד פנימיות התורה, יהודי כזה שאמנם מקיים תורה ומצוות אבל לא עם פנימיות התורה, זה לא מספיק לנו, זה לא מספק אותנו. אנחנו צריכים ללכת בדרך התורה והמצווה על פי חסידות דוקא, כי הרביים הורידו את הענין של חסידות בדרכי החסידות וצריך להיות מסירת נפש ללכת בדרכי החסידות דוקא וחלילה וחס לסטות מזה. לא לומר ‘נו העיקר הוא ללמוד’- אלא מה אני מתכוון – איך אני אלמד ומה יביא אותי ללמוד.

צריך לדעת, דרכים אחרות הם לא דרכי החסידות, דרכי החסידות נשארו בנאמנותם ובטהרתם ובפשיטתם ושום דבר לא יכול להתערב בזה, ואלו שחושבים שהתמימים של היום לא שייכים לזה, במילא אז צריך ‘לסבן’ אותם עם כל מיני עניינים ‘מהולים במים’, אז הם כופרים בנצחיות של חסידות, הם כופרים בנצחיות של הרביים, הם לא מאמינים שהרביים נמצאים, הם לא מאמינים שהרעיון של הרביים, השיטה שלהם והדרך שלהם והגילוי אלוקות שלהם – אקטואלית להיום, רחמנא ליצלן זה כמו שמישהו יגיד שתורת משה לא אקטואלית להיום. התורה של הרביים היא אקטואלית, והיא תלווה אותנו והיא תשפיע עלינו עד היום שמשיח יתגלה. כי התורה של הרביים היא הכנה למשיח, ובמילא לא שייך ח”ו הפסק בזה, ואדרבה ככל שאנחנו נמוכים יותר אז בא לידי ביטוי יותר ההפלאה של הרביים, והחידוש שלהם שהם יכולים לפעול גם עלינו, גם על כאלה שמתמודדים עם כאלו העלמות והסתרים, עם כאלו בעיות ואף על פי כן הרביים איתנו, והרביים משפיעים לנו ואנחנו מסוגלים לקבל את השפעתם.

כך שהמסקנה צריכה להיות שכל הבחורים והחסידים היום הם ‘שמואל רודל’. כל הבחורים היום הם שייכים לרבי! הרבי חושב עליכם, והרבי נותן לכם, והרבי משפיע עליכם. אם יש לך בעיה, תכתוב לרבי. אם יש לך בעיה, אז תיגש למישהו, והמישהו הזה יעזור לך, כי הרבי ייתן כוחות, כי הרבי משפיע מלמעלה וזה נותן כוח למי שנמצא למטה שע”י פעולתו והצעתו אז אתה תקבל את הסיוע כי הרבי נותן לו כוח לכוון אותך.

זה לא החכמה של המשפיעים והמחנכים בתומכי תמימים, זה החכמה של הרבי. אלא שהרבי פועל ע”י אלו שעובדים בתמכי תמימים כמו יד ארוכה. הוא נותן להם כוח, שהם יכוונו את אלו שזקוקים להכוונה ואלו שזקוקים ליעוץ ואלו שמתמודדים עם בעיות למיניהם, שיוכלו להתמודד איתם לפי רצון הרבי.

אמנם את זה מוכרח לדעת: שבסופו של דבר עם ההתמודדות עצמה, כל אחד ואחד צריך להתמודד לבד ואין התמודדות של לחיצת כפתור וגמרנו, צריך להתמודד וצריך להתייגע. אבל מי שמפנים את העניין של “יגעת ומצאת” בוודאי שישנן עצות בשבילו ודרכים בשבילו והחסידות היא אקטואלית עבור כל אחד ואחד מאיתנו.

לחיים לחיים!

רוצים להגיב על הכתבה?

הירשמו לניוזלטר שלנו

הישארו מעודכנים כל הזמן!

עוד בחדשות הישיבה

Scroll to Top