שפיכת מים רותחים מקומקום בכיור בשרי

שאלות בהלכה.

משיב הרה”ג הרב משה הבלין שליט”א רב העיר קרית גת וראש הישיבה

 

שאלה:

רוקנתי קומקום חשמלי העשוי פלסטיק המצוי בכל בית, עם מים רותחים, לכיור בשרי והיו כמה חתיכות בשר בכיור.

שאלה: האם הקומקום הפך להיות בשרי בגלל שאולי נגעו המים החמים בחתיכות הבשר שהיו בכיור, בזמן שיצאו המים הרותחים ישירות מהמיחם לכיור?

תשובה:

אם שפכו את המים הרותחים ישירות על חתיכות בשר בכיור, יש צורך בהגעלת הקומקום ע”י שפיכת רוחתים עליו.

באם לא שפכו ישירות על חתיכות בשר אלא שיתכן והמים הרותחים נגעו בהם כשנשפכו. מספיק לחמם את הקומקום עד הסוף במים רותחים ולשפוך למקום פרווה.

הרחבת הדברים: 

השאלה הזאת מצד אחת היא פשוטה ומצד שניה קצת מורכבת.

היות ומדובר בעירוי בכלי ראשון על חתיכות בשר. לכן צריך לבדוק איזה בליעה יכולים לגרום החתיכות בשר שהם קרים בפשטות. או עכ”פ אין בהם חום שהיד סולדת בהם.
ובכלל ידוע כשמערין מכלי ראשון על דבר לא חם.

הנה מבואר בשולחן ערוך אדמו”ר הזקן בהלכות פסח סימן תנ”א סעיף כ”ט. שאם עירה על קערה מכלי ראשון לא עלתה להם הגעלה אלא אם כן נזהר שלא יפסיק הקילוח מן הכלי ראשון קודם שנגע הקילוח בגוף הקערה. שכל קילוח שנפסק ואינו מחובר לכלי ראשון. הרי נתקרר ונתמעט חומו מחום קילוח שהוא מחובר לכלי ראשון. לפיכך אין קילוח זה מפליט מן הקערה מה שנבלע בה ע”י קילוח המחובר להכלי ראשון שהוא מקלח ממנו.
ואם כן רואים מהלכה שכשהעירוי מגיע לחתיכת בשר יורד כוחו באם נפסק הקילוח.
ואפילו אם לא נפסק הקילוח. איזה בליעה יש כאן.

יש בליעה כמו שמבואר בשולחן ערוך אדמו”ר הזקן באותו סימן סעיף מ”א. שיש מושג של זיעה שמעביר בליעה ולכן גם כאן בהעירוי של הקומקום על החתיכות בשר. עולה זיעה לקומקום ומשם יש גם בליעה.

ולכן נראה כמו שכתוב בשו”ת מנחת יצחק חלק ה’ סימן פ”א לגבי פסח שהברזים של הכיורים. מצד שבולעים מהעירוי של הברזים על המאכלים והזיעה שעולה מזה. שצריך להכשיר אותם על ידי עירוי מכלי ראשון .

אבל יש עוד בעיה האם אפשר להכשיר כלי פלסטיק בזה מבואר גם בשו”ת מנחת יצחק ח”ג סימן ס”ז וכן באגרות משה ח”ב סימן צ”ב שאם הפלסטיק עמיד במים חמים אפשר להכשיר מבשר לחלב אבל לא בבליעה של איסור.

לכן נראה שצריך לערות עליו מים חמין מכלי ראשון בלי הפסק של קילוח.
כמובן שזה רק בדיעבד. אבל לכתחילה כדאי להיזהר לא לערות מכלי ראשון על חתיכות בשר.
כי אסור להכשיר מבשרי לחלבי או להיפוך. אבל לפרווה אפשר בדיעבד להכשיר וכאן מדובר בפרוה.

 

רוצים להגיב על הכתבה?

הירשמו לניוזלטר שלנו

הישארו מעודכנים כל הזמן!

עוד בחדשות הישיבה

Scroll to Top