שימוש בעלי נענע הגדל בעציץ בשמיטה

שואלים את הרב משה הבלין שליט”א ראש הישיבה ורב העיר קרית גת.

שאלה: האם מותר להשתמש בנענע הצומח בעציץ במרפסת הבית שלי עבור תה או סלט. בגלל השמיטה. והאם יש בזה קדושת שביעית ?

תשובה: קודם נבאר לגבי עציץ שבתוך הבית. יש הבדל בין עציץ נקוב, לעציץ שאינו נקוב. עציץ נקוב, הוא עציץ שיש בו חור בתחתיתו או בצדדיו, כנגד העפר שבעציץ. העציץ מונח על גבי הקרקע בלי הפרדה בינו ובין הקרקע או שהוא תלוי באוויר בלי הפרדה בינו ובין הקרקע. כך שהצמח יונק לחות (חיות) מהקרקע דרך החור שבעציץ והחור הוא 2 – 3 ס”מ. זוהי ההגדרה של עציץ נקוב.
עציץ שאינו נקוב הוא, שאין בו חור בתחתיתו או בצדדיו. או שהוא נקוב ומונח על גבי צלחת או כלי אחר, העשוי מחומר קשיח, כמו פלסטיק, זכוכית או מתכת, החוצצין בין העציץ לבין הקרקע ומונעים מהצמח שבעציץ לינוק לחות מהקרקע דרך החור שבעציץ.
זאת ועוד כדי שיחשב שהצמח גדל בעציץ שאינו נקוב, נדרש שגם הענפים והעלים של הצמח, לא יצאו אל מחוץ לשטח העציץ. אך אם הענפים או העלים של הצמח מתפשטים ויוצאים מחוץ לשטח העציץ ומאהילים ישירות על הקרקע, בלי הפסק בינם לבין הקרקע, דין העציץ כצמח היוצא מן הקרקע (עציץ נקוב) למרות שאין נקב בעציץ.
עציצים הנמצאים בתוך הבית, היינו במקום המקורה בגג ומרוצף ברצפה של קרמיקה, נחלקים לשתיים.
א. עציץ נקוב הנמצא בקומה תחתונה של הבית או הבנין והקומה נמצאת על גבי הקרקע ואינה עומדת ע”ג עמודים, בעציץ כזה, יש דיני שמיטה לפחות מדרבנן, אבל מותר לאכול מה שגדל בו.
ב. עציץ שאינו נקוב, בקומה התחתונה של הבית וכן עציץ נקוב בקומה שניה או קומה ראשונה ע”ג עמודים, יש דיעה שאין שמיטה כלל ובוודאי מותר לאכול את הגידולים.
בעניין השאלה שלנו מה שגדל במרפסת: באם הענפים והעלים יוצאים מחוץ לשטח העציץ ויונק מהקרקע שבחוץ, לא מהרצפה של המרפסת, אז אסור לאכול ממנו. אבל אם המרפסת מקורה ולא יונק מהקרקע שבחוץ, מותר לאכול ממנה, אבל אסור לעבד אותו.
באם הוא נקוב ונמצא בקומה עליונה או על גבי עמודים ומרפסת סגורה, יש דיעה שמותר גם לעבד אותו וכל שכן שמותר לאכול אותו.

לשליחת שאלה לרב משה הבלין לחצו כאן

רוצים להגיב על הכתבה?

הירשמו לניוזלטר שלנו

הישארו מעודכנים כל הזמן!

עוד בחדשות הישיבה

Scroll to Top