מדוע החומש אינו מפרט מספיק את דיני התורה

judaism, ceremony, tallit-4144271.jpg

מכתב מרתק מהרבי מליובאוויטש המסביר גם את הקשר בין בריאות הנפש לבריאות הגוף.

במענה על מכתבתך בו אתה מתייחס לחומש ולהלכות התורה, ושואל מדוע החומש אינו מפורט ביחד לכמה דינים.

בוודאי אתה ידוע שכל תחומי המחקר והמדעים, כולל מדע הרפואה, מתחילים בעקרונות כלליים, שלאחר מכן מוגדרים בפרטים מפורטים. הוא הדין גם לגבי ספרי החוקים, שבהם יש חוקים וחוקי עזר וכו’.

התורה שקיבלנו באמצעות משה רבינו בסיני, מורכבת מה”תורה שבכתב” וה”תורה שבעל פה”, החומש, או חמישה חומשי תורה, נכתב על ידי משה רבינו, אבל גם הוסבר במפורט במשך כל ארבעים שנות הנדודים במדבר בדרך אל הארץ המובטחת. הדבר נאמר במפורש גם בחומש עצמו. בסופו של דבר, גם התורה שבעל פה נכתבה במשנה ובתלמוד וכו’, וכל הדינים והמצות שהתורה דורשת סודרו ורוכזו בשולחן ערוך..

המורה הגדול ומסדר ההלכות שלנו, הרמב”ם, המוכר גם בתור “מורה הנבוכים (על שם אחת מיצירותיו) לא רק עבור הנבוכים בזמנו, אלא גם עבור הנבוכים בכל הדורות הבאים, עד עצם היום הזה, ואשר היה גם אחד הרופאים הגדולים ביותר שבכל הזמנים, פותח את הקדמתו לספר ההלכה מפורסם והמוסמך שלו בקביעה” (אלו הן) תרי”ג מצוות שנאמרו למשה בסיני, הן וכללותיהן ופרטותיהן ודיקדוקיהן”.

כאשר אלוקים נתן לנו את החומש, הוא הכיל, כביכול, “בקצרנות”, את כל הפרטים שנוגעים למצוות שלנו. וכך, כאשר התורה אומרת לנו “זכור את יום השבת לקדשו” ו”לא תעשה כל מלאכה ביום השבת”, הוסבר למשה והוא לימד זאת הלאה לשבעים הזקנים, אשר לימדו זאת לכל העם, כיצד יש לשמור את שבת בקדושה, איזה סוג של מלאכה אסור לעשות, וכן הלאה. והוא הדין לגבי כל 613 מצוות התורה שמוזכרים רק במונחים כלליים, אבל צויינו במפורש עם כל הפירוט במסורת שבעל פה.

כל מה שנאמר למעלה הם דברים בסיסיים, והיה ניתן לברר זאת אצל כל רב או אדם בעל ידיעות. מאחר שכתבת אלי, ומאחר שהכל הוא בהשגחה פרטית, אני רואה בהתכתבות זאת הזדמנות להסב את תשומת לבך למשהו ששייך במיוחד אליך כיהודי וכרופא. תפקידו של רופא הוא, כמובן, לרפא ולקדם את הרפואה של מטופליו. כפי שאתה יודע, בריאות הגוף שזורה באופן בלתי ניתן להפרדה עם בריאות הנפש, או, אם לצטט פתגם מוכר: “מנס סאנה אין קורפור סאנו” (=בריאות הנפש כבריאות הגוף, בלטינית). עבור יהודים, “מנס סאנה” (בריאות הנפש) קשורה ישירות לתורה ולמצוות בחיי היום יום ובהתנהגות היום יומית. עבור לא יהודים, “מנס סאנה” קשורה לקיום חוקי המוסריות והצדק וכו’ שניתנו מאת אלוקים – מה שמכונה “שבע המצוות שניתנו לבני נח”, זאת אומרת: לכל המין האנושי, עם כל הסעיפים שלהן, שהן הבסיס לכל חברה אנושית ראויה לשמה.

אני מקווה שאתה מיישם עיקרון זה במידה המלאה ביותר בקידום הבריאות הטובה של המטופלים שלך היהודים והלא יהודים, בהתאמה. בכל האיחולים הטובים, ובברכה.

(מגזין כפ”ח גיליון 1950)

רוצים להגיב על הכתבה?

הירשמו לניוזלטר שלנו

הישארו מעודכנים כל הזמן!

עוד בחדשות הישיבה

Scroll to Top