האם קשה לאדם לקיים את רצון הבורא?

האם קיים קושי אמיתי אצל האדם לקיים את רצון הבורא?

 

במענה על מכתבו מה-22/3/76, בו כותב שברצונו להיות יהודי שומר מצוות, אבל הוא מגלה שהדבר קשה לו במצבו הנוכחי, ומבקש עצה.
למותר לומר שכמעט שאי אפשר לתת לו מרחוק עצה ספציפית מפורטת. עם זאת, לנקודות הכלליות הבאות להלן יש שייכות ישירה למצבו כפי שהוא מתאר אותו:
(1) מצוות התורה, החל מעשרת הדיברות ועד לכל שאר המצוות, ניתנו כמובן מאת אלוקים.
(2) כל המצוות ניתנו בתור “ברית עולם” והן חלות בכל הזמנים ובכל המקומות.
(3) מאחר שניתנו מאת אלוקים, ברור שאדם יכול לקיים את המצוות. די להזכיר שגם בן-אדם שמייצר, לדוגמה, כלי בעל יכולת מסוימת, לא יצפה שהכלי יבצע יותר מהיכולת שלו. ובוודאי שאלוקים, יוצר האדם, מכיר את הכוחות שלו, ולא ידרוש ממנו לעשות יותר ממה שהוא יכול לעשות. במילים אחרות, המצוות שאלוקים נתן לכל היהודים, והוא ידרוש מכל היהודים שיקיימו אותן, הן לגמרי במסגרת הכוחות של כל יהודי.
(4) מזה כמובן, שגם שמירת שבת בדקדוק – שהיא אחת המצוות הכי יסודיות, והיא גם אחת מעשרת הדיברות – היא במסגרת היכולת של כל יהודי, אף על פי שאצל יהודי אחד זה יכול להיות קשה יותר לביצוע מאשר יהודי שני. אבל הקושי עצמו מהווה הוכחה שלאדם שנתקל בו הוענקו כוחות גדולים יותר, ואלוקים רוצה שהאדם ינצל אותם במילואם ויתגבר על האתגר והניסיון, על מנת שהוא יהיה ראוי על ידי זה לטובה המקסימאלית השמורה עבורו ועבור משפחתו, הן לעולם הבא והן בעולם הזה.
(5) אם להשתמש בהשוואה לדבר דומה להנ”ל, ברור שכשם שאדם שמקבל פקודה מהמלך שלו אינו יכול לומר שבהווה הוא יפעל בניגוד לה ויגרום לעצמו אי שביעות רצון של המלך, אבל בזמן כלשהו בעתיד הוא ינסה לקיים את הפקודה – על אחת כמה-וכמה שזה כך במקרה של ציווי מיידי מאת מלך מלכי המלכים, הקדוש ברוך הוא. יתרה מזו, אם במקרה של מלך בשר-ודם אדם יכול לנסות לתרץ את עצמו בכך שיחשוב שהמלך לא העריך אל נכון את הכוחות שלו ונתן לו הוראה שאינו מסוגל לבצעה – בוודאי שאי אפשר לומר זאת לגבי אלוקים וציווייו.
ובחזרה למצבו של מר. לאור הנ”ל, בטוחני שיוכל למצוא בסביבתו יהודים יראי שמים, הדואגים באמת לשמחתו האמיתית של יהודי נוסף, והמבינים גם בענייני עסקים, שייעצו לו כיצד להגשים את הכללים היסודיים הנ”ל במצבו הוא.
השם יתברך, המשגיח ברחמיו על כל אחד ואחד בפרט, ייתן שהדבר יתגשם בקלות רבה יותר מכפי שהוא סבור, וינצל את כל כוחותיו באופן הכי חיובי ובמילואם, מתוך נסיבות משמחות בגשמיות וברוחניות.

(מכתבי הרבי מליובאוויטש בתרגום לעברית, כ”ג אדר שני תשל”ו – מגזין כפר חב”ד)

רוצים להגיב על הכתבה?

הירשמו לניוזלטר שלנו

הישארו מעודכנים כל הזמן!

עוד בחדשות הישיבה

Scroll to Top